Extra informatie
Jaartal | |
---|---|
Druk | |
Samenstelling | |
Vertaling | |
Voor-/nawoord | |
Pagina's | 186 |
Uitvoering | |
Vormgeving |
De titel van dit boek – In het midden de mens – wil een oproep zijn. Staat in ons onderwijs wel het kind in het midden, dat wil zeggen de concrete opgroeiende mens, met zijn of haar net ontwakende talenten en vooralsnog verborgen levensidealen? Laten we door onze focus op de ‘slimheid’ die nodig is voor later maatschappelijk succes, geen goud liggen?
Rudolf Steiner bepleitte een onderwijs dat zich volledig zou richten op de ontwikkelingsbehoeften van jonge mensen hier en nu. Dit veronderstelt dat de leerkracht vertrouwd is met de algemene, leeftijdgebonden ontwikkeling van kinderen, maar tegelijkertijd de eigenheid van de individuele leerling in het oog houdt. Revolutionair is echter Steiners wens dat de leerkracht te allen tijde de creatieve bron van het onderwijs blijft – hoe, dat wordt in dit boek kleurrijk uitgewerkt. Zo staat ook de leerkracht als mens in het midden.
Het onderwijs aan de vrije scholen berust overigens niet alleen op de bezieling van de leerkrachten. Steiner ontwikkelde ook een uitgebalanceerde methodiek en een daarbij aansluitend leerplan. Zijn vurige wens was echter dat dit onderwijsconcept als een experiment in progress zou worden herkend en opgepakt door andere scholen. Maar wat houdt dit in – en kan het eigenlijk wel? Dat is de ultieme vraagstelling van dit boek.
Christof Wiechert, nestor van de vrijeschoolbeweging in Nederland, opent deze uitgave met een liefdevol-kritische beschouwing over de actuele praktijk van de vrijescholen in ons land.
Dit boek is voorlopig alleen als papieren uitgave beschikbaar en zal pas na verloop van tijd als pdf verkrijgbaar zijn.
Jaartal | |
---|---|
Druk | |
Samenstelling | |
Vertaling | |
Voor-/nawoord | |
Pagina's | 186 |
Uitvoering | |
Vormgeving |
© 2024
Laat uw e-mailadres hieronder achter en wij informeren u over onze uitgaven en de activiteiten van de Stichting.